Thursday, August 20, 2009

Ahlan ya ramadhan...



Salam ramadhan semua...


Disini saya ingin bekongsi sedikit Q&A tentang ibadah puase dengan pekara seharian yang kita lakukan.semoga kita dapat menjalankan ibadah ini dengan sesempurnanya...



Apakah hukum memberus gigi selepas subuh ketika berpuasa?

Sengaja bersugi atau memberus gigi dengan benda basah atau kering ketika berpuasa tidak membatalkan puasa. Namun, memberus gigi selepas gelincir matahari dengan tujuan untuk menghilangkan bau mulut adalah makruh hukumnya.


Saya tertidur selepas bersahur dan apabila bangun dari tidur untuk menunaikan solat subuh saya mendapati ada cebisan makanan terdapat didalam mulut. Persoalannya ialah - bagaimana hukum pada puasa saya itu?

Hendaklah dibersihkan cebisan makanan tersebut kerana apabila ditelan ia akan membatalkan puasa. Sah puasa memberus gigi sesudah masuk waktu subuh.


Apakah hukumnya mencabut gigi di bulan Ramadhan?

Hukumnya makruh tetapi tidak membatalkan puasa.


Adakah batal puasa termuntah dengan sebab menggosok gigi?

Tidak batal kecuali mereka yang biasanya muntah apabila mengggosok gigi dan sengaja dia meggosoknya.


Air liur yang terkumpul di dalam mulut kemudian ditelan, adakah batal puasa?

Tidak batal puasanya kerana air liur datang dari mulut tidak datang dari rongganya.



Air liur yang bercampur dengan sesuatu yang lain seperti darah kemudian ditelan, adakah batal puasanya?

Batal puasanya.


sumber dari:

website jabatan mufti kerajaan negeri, negeri sembilan
berita harian online

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku ... Wahai Tuhan sekalian alam!!Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.



ps,fully copied from blog Dr annisa...hehhhe




2 comments: